• Esileht
  • Parklakoha väärtuse määrab asukoht ning hulk

Parklakoha väärtuse määrab asukoht ning hulk

Leonhard Harik müüb äsja valminud Foorumi majas, Narva mnt 5, parkimiskohta 413 000 krooniga. Koht on kinnine, teisel korrusel ja 18,7 ruutmeetri suurune.

Parklakoha hinda mõjutab üldine parkimiskorraldus

Hariku sõnutsi müüb ta kohta alles kaks nädalat, ent huvi on suur ning konkreetne huviline juba olemas.

Harik müüb koha ära seetõttu, et tal ongi Foorumi majas ainult parkimiskoht ning korterit pole. Säärane olukord tekkis seepärast, et ta soovis osta investori käest korterit, ent kuna parklakohad on defitsiitsed, ostis esmalt parklakoha. Hiljem selgus seevastu, et korterit osta ei õnnestunudki.

Number

  • 25 tuhat krooni maksab lahtine parklakoht Lasnamäel Läänemere tee maja hoovis. See on üks odavamaid parklakoha pakkumisi üldse. Tavaliselt jääb hind 100 000 kr ümber.

‘Kuna mul korterit ei ole, siis pole parklakohaga üksi midagi teha,’ märgib Harik.

Uus Maa Kinnisvarabüroo kesklinna piirkonna maakler Siim Tarvis märgib, et parkimiskoha hind sõltub suuresti sellest, kuidas on ümberkaudsete tänavate parkimine korraldatud, kas maja ümbruses on piisavalt kohti parkimiseks. Kindlasti ei saa parkimiskoht olla näiteks Mustamäel samas hinnas kui Kadriorus. Kadriorus on hinnad kehvade parkimistingimuste ning autode rohkuse tõttu eriti kõrged.

õues asuvad parklakohad on veidi odavamad

Tarvis osutab sellele, et parkimiskoha hind sõltub ka sellest, kas koht asub maja all või maja ees väljas ning kas ja millised on turvasüsteemid. Eelistatud on garaažid või maaalused parklad.

Tarvis määnab, et sageli müüakse parkimiskohti korterist eraldi, eriti siis, kui tegemist on mõne suurema arendusega. Arendustes jääb parkimiskohti üle juhul, kui nende hinnad on kõrged ning parkimiskohti ühe korteri kohta on rohkem kui üks.

Samuti ei soovita ta parkimiskohti osta, kui parkimine on tasuta võimalik ka elamu juures tänaval.

30 000 uut autot vajab parkimiskohta

A&A Kinnisvara tegevjuht Aivar Villemson märgib, et tänavu on juba ainuüksi Eesti automüüjad müünud uusi autosid ca 30 000. See omakorda näitab parkimiskohtade nõudluse kasvu ning seda eelkõige Tallinna süda- ja kesklinnas. ‘Praegune tendents näitab, et autot omavad inimesed ei taha osta korterit ilma parkimiskohata või vahetus läheduses asuva avaliku parklata,’ tähendab ta.

Samas osutab Villemson, et praeguses turusituatsioonis kasutavad ostjad head võimalust kaubelda parkimiskoht korteri hinna sisse. Väljaspool Tallinna kesklinna või äärelinnades on parkimiskohtade hinnad kuni poole soodsamad.

Kommentaar

Rait Riim
1Partner Kinnisvara konsultant

Parkimiskoha hind sõltub ennekõike selle asukohast – enam on hinnatud linna tasulise parkimise alas olevad parkimiskohad. Eriti kõrged on hinnad vanalinnas, kus parkimiskoha ostuvõimalus praktiliselt puudub, ja ka südalinna piirkonnas. Teiseks sõltub parkimiskoha väärtus selle tüübist – majaalused parkimiskohad on kuni poole võrra kallimad väliparkimiskohtadest.

Parkimiskohtade müügi- ja ostukuulutusi leiab korterelamute trepikodadest tihti. Peamiselt ostetakse parkimiskoht teise auto soetamisel perre. Lisaks on olnud juhuseid, kui parkimiskoha ostab inimene, kel majas korterit pole, kuid kes täätab hoone läheduses ja kasutab parkimiskohta auto hoidmiseks päevasel ajal.

Kesklinna piirkonnas on parkimiskohtade hinnad 2007. aasta algusega võrreldes püsinud stabiilsena, jäädes väliparkimiskohtade puhul keskmiselt vahemikku 75 000-150 000 krooni ja suletud parkimiskohtade puhul vahemikku 125 000-300 000 krooni.

hea teada
  • Parkimiskohtade ostupakkumisi leidub eriti just kesklinna piirkonnas, kus neist on kõige suurem puudus.
  • Reeglina arendaja garaažikohtade pealt ei teeni, soovitakse pigem garaažiehituse kuludega nulli jõuda.
  • Parkimiskohtade kogus majale arvutatakse normatiivide järgi, mille on seadnud linnaplaneerijad.
  • Hinnad ei ole viimaste aastate jooksul väga palju muutunud. Kesklinnas maksab parkimiskoht garaažis ca 300 000, äärelinnas ca 100 000.
  • Parkimiskoha puhul maksab ennekõike mugavus, st kiire ligipääs kodust auto juurde.

Allikas: Kristjan Kaarman, BPE Kinnisvaraekspert

Allikas: äripäev, 19.november 2007.a.

© 1994-2024 EKFL | Privaatsus